Verblijf in Lagos - Algarve Portugal

5 mei 2024 - Silves, Portugal

Gewaardeerde volgers

Het is alweer een weekje geleden dat ik jullie een verhaaltje heb gestuurd.  Het moet denk voor jullie een zware beproeving zijn geweest om deze week door te komen zonder enig teken van leven. Maar ik heb maar even de belevenissen opgespaard tot een totaalverslag van ons verblijf in Lagos gedurende de hele afgelopen week (28-4 tot 4-5)

Zondag 28-4 zijn we dus verkast van Albufeira naar Lagos, beide gelegen aan de Algarve op ruim een uurtje rijden van elkaar.
Op de dag van aankomst was het lekker weer en genoten we in het oude centrum eerst even van koffie met heerlijk lokaal gebak. (foto's 31/32).  Daarna ingecheckt op Turiscampo, een prachtige camping/chaletpark een paar km buiten Lagos gelegen.  We verblijven hier in een leuk en prima gelegen chaletje.  Ook de faciliteiten vh park zijn top, prachtige zwembaden, vertier voor alle leeftijden etc.  (fotos 33 tm 36)

Ik heb jullie al verteld dat we deze week in Portugal delen met onze kinderen Joukje en Eelco en onze kleinkids.
Eelco vloog naar Lissabon en reisde ma.29-4, een dag na onze aankomst, met de trein verder naar Tunes, op plm.1 uur van Lagos gelegen.  Vader/opa Bert mocht hem en de kids, Sam en Ava, daar oppikken.  Altijd wel een leuk momentje natuurlijk in den vreemde.  Joukje arriveerde met Anne en kids Janne en Julie een dag later. Zij vlogen ook naar Lissabon en huurden daar een auto, waarmee ze naar ons reden.  Dus vanaf dinsdag 29-4 was de happy family compleet op het park en konden we de rest van de week gezellig met elkaar optrekken.

Het weer in de afgelopen week was niet slecht, maar ook niet goed genoeg om volop naar de stranden te trekken, wel nog wpaar uurtjes naar het mooie strandje van Dona Ana (foto 37), even buiten Lagos.   Dus zochten we het vertier ook regelmatig op het park zelf.  Lekker gezwommen hoofdzakelijk in het overdekte bad. Natuurlijk ook uitstapjes naar Lagos zelf, een bezoekje aan het historisch museum (foto 38) stond bijv. ook op het program en natuurlijk lekker shoppen op z'n tijd.  In een van de straatjes van Lagos kwam ik overigens ook nog mijn grote favoriet Cliff Richard tegen, maar dat was dan wel 13 jaargeleden ;-)    (foto nr.39).  Cliff heeft in de heuvels van Albufeira een niet al te bescheiden optrekje met wijngaarden en verkoopt zijn eigen merk wijn. De opbrengst daarvan gaat ook naar goede doelen.

Afgelopen donderdag hadden we een druk programma met voor elk wat wils:  Eelco ging op een catamaran dolfijnen spotten (video 1 ), de overige mannen durfden het aan om langs te kust te gaan kayakken (foto 40) , en de vrouwelijke familieleden gingen met mij mee op de boottocht die langs de kust en de grotten voert.(foto 41 tm 43 )   Allemaal zeer geslaagde uitjes.

Donderdagavond zijn we met allen gaan eten in een typisch authentiek portugees restaurantje met hoofdzakelijk locals als klant.  En dat was een goede keus.  Heerlijke visgerechten op speciale manier bereid  (foto 44,45)
Vrijdag was dan alweer de eerste afscheidsdag, Eelco vertrok en pa had dus weer een auto-retourtje om ze weer op de trein te zetten.  'savonds met Joukje en de kinderen nog naar een dichtbij gelegen "italiaan", in een prachtig pand.  Alles vers voor je neus bereid met een inponerende pizza-oven (foto 46    )

Gisteren (za 4 mei) dus afscheid van Lagos voor zowel Janny en mij, als Joukje,Anne en de kids.   Jouk ging nog paar dagen langs bij vrienden, die paar jaar geleden holland verruilden voor een bestaan aan de zuidspaanse kust.
En wij...  wij zitten sinds gisteren in een mooi hotel in SILVES een prachtig oud vestingstadje, half uurtje vanaf Lagos, landinwaarts gelegen.   Over hoe het ons daar deze week vergaat laat ik jullie in de volgende blog weten!  (we vertrekken hier weer as vrijdag 10-5 om dan verder te trekken naar onze volgende bestemming)

Allemaal de hartelijke groeten van ons beide  en tot blogs !